Veľmi sme sa potešili pozvaniu od pani prezidentky, ktorá sa zaujíma o situáciu seniorov v sociálnych službách, ale aj o zamestnancov, ktorí v sociálnej sfére pracujú.

Zástupcovia 6 organizáci ktorí sú v prvej línii tlmočili pani prezidentke svoje skúsenosti a informácie priamo z terénu. Otvorene, bez obalu! 

Ozrejmili situáciu ktorá je už dlhé roky neradostná, ale v momentálnej situácii pandémie aj zúfala. A to nielen kôli chýbajúcemu testovaniu.....

Takmer 2 hodinová otvorená diskusia, poukázanie na ignorovanie soc.oblasti vyplývajúcej z chýbajúceho zástupcu soc. sféry v krízovom štábe, neriešenie mnohých žiadostí a potrieb dali aj pani prezidentke vhľad, ktorý podnietil návrhy nových riešení. 

Absolútna pripravenosť  a prehľad pani prezidentky potešil všetkých, pretože sme konečne mali pocit, že niekto nás nielen počúva, chápe, ale má aj úprimú snahu prispieť k zmene momentálne probematických skutočností.

A neskutočne potešilo poďakovanie s veľkou dávkou empatie všetkým pracujúcim v soc. službách, a zvlašť opatrovateľkám za ich ťažkú, namáhavú, a slabo ohodnotenú prácu. 

Ďakujeme.

Najzraniteľnejšou skupinou ľudí sú dnes seniori žijúci v rôznych zariadeniach sociálnych služieb. Nesmieme na to zabúdať. Ťažko sa počúva, akému obrovskému tlaku čelia zriaďovatelia takýchto zariadení, ich riaditelia a zamestnanci. Rovnako veľká je aj zodpovednosť, ktorú nesú za životy a zdravie svojich klientov. Mali by tomu zodpovedať aj podmienky, v ktorých pracujú. Buďme, prosím, tieto dni srdcom s nimi.

Na pracovnom stretnutí som preto dnes prijala predstaviteľky a predstaviteľov viacerých organizácií zastupujúcich poskytovateľov sociálnych služieb, teda ľudí, ktorí sú v prvej línii a majú najviac informácii a skúseností priamo z terénu. To, že situácia je vážna, už všetci vieme, ale prekvapilo ma množstvo nedoriešených otázok.

Všetky zariadenia ešte stále nemajú zabezpečený pravidelný prísun účinných ochranných pomôcok, aby mohli spĺňať prísne bezpečnostné a hygienické opatrenia. Stále nám chýba aj účinný systém testovania. Hoci testovať treba nielen klientov, ktorí prichádzajú do zariadení z nemocníc, čo už vláda zabezpečila, stále nie je doriešené testovanie nových klientov a klientov, ktorí v týchto zariadeniach žijú a vykazujú príznaky ochorenia. V niektorých krajoch, napríklad v bratislavskom, už nie je k dispozícii mobilná testovacia jednotka, ktorá dokáže zabezpečiť testovanie ležiacich klientov.

Rovnako nie je stále doriešené testovanie zamestnancov, ktorí sa v zariadeniach sociálnych služieb denne pohybujú. Požiadavku zabezpečiť prednostné testovanie pre klientov a zamestnancov zariadení sociálnych služieb preto považujem za oprávnenú a naliehavú. Aj podozrenie jedného klienta alebo zamestnanca v zariadení na ochorenie COVID-19 totiž znamená karanténu celého zariadenia. Niekoľko desiatok až stoviek ľudí počas čakania na výsledky testov tak na niekoľko dní zostáva bez možnosti opustiť zariadenie a bez kontaktu s rodinami a okolitým svetom, čo sa vo výsledku prejavuje na stupňujúcej sa únave a psychike všetkých - klientov, zamestnankýň, zamestnancov. Tí už dnes pracujú na hranici svojich možností a hrozí, že pri takto stresujúcom prostredí a dostatočne neocenenej práci nám budú v zariadeniach postupne chýbať. Rovnako zdieľam aj ďalšiu požiadavku z dnešného stretnutia, aby sa zástupca poskytovateľov sociálnych služieb stal plnohodnotným členom krízového štábu.

Práca ošetrovateliek, opatrovateliek, zdravotníkov a ostatného personálu pod súčasným tlakom znamená nesmiernu obetu. Všetkým vám, ktorí nasadzujete svoju energiu a zdravie a pomáhate seniorom v týchto ťažkých podmienkach, som nesmierne vďačná. Máte môj veľký rešpekt a obdiv.